donderdag 21 oktober 2010

Frankrijk en terug in Zwitserland

De avond van 20 oktober was een ongeloofelijke avond. Ik werd zeer gastvrij ontvangen door de Koerdische Vereniging van Mulhouse in Frankrijk, ongeveer 30 kilometer van de grens van Basel bij Zwitserland. Met de auto werd ik door de Koerden uit Straatsburg 170 kilometer naar Mulhouse gebracht. 
12 kilometer voor Mulhouse werd ik uit de auto gedropt om voor de vrijheid van Öcalan naar de Koerdische Vereniging te lopen. Het was voor de eerste keer dat ik vroeg in de avond liep en weer liep ik 3 kilometer op de autobaan onder begeleiding van twee autos met vlaggen van Öcalan.
Toen ik in het centrum van Mulhouse kwam werd ik door meer autos met Koerdische vlaggen begeleid. Spontaan hadden de Koerden van Mulhouse een demonstratie in het centrum georganiseerd, waar de Franse politie gelijk op afkwam. Onder begeleiding van de Franse politie kon ik dwars door het centrum van Mulhouse naar de Komal lopen.
Daar werd ik door heel veel Koerden opgewacht met bloemen. Ik moest mijn verhaal vertellen en voor mij werd een extra kop linzen soep gehaald. Helaas had ik weinig tijd, want om 20.00 uur werd ik weer opgehaald door de Koerden uit Basel.
Ik dank de PKK uit Bern en Straatsburg die mijn plan steunden om terug te komen naar Zwitserland. Ik dank bij voorbaat het bestuur van de komal van Straatsburg die mij op 29 oktober 2010 naar Leuven Belgie willen brengen.
Ook dank ik de Koerden van Lar Offfenburg die mij op zondag 17 oktober gastvrij hebben ontvangen en mij op maandag 18 oktober 2010 hebben begeleid toen ik de 26 kilometer hardliep over de Rheinbrug bij Straatsburg met een tempo van 16 -17 kilometer per uur.
Op dinsdag 19 oktober 2010 was ik bij het Europees Parlement en het Europees Hof van de Mensenrechten. Helaas was er geen pers, zelfs niet de Koerdische pers. Wat wel positief was is het feit, dat ik te horen kreeg van de persvoorlichting van het Europees Parlement, dat veel leden van het Europees Parlement weten dat ik voor de vrijheid loop van Öcalan.
Nu op naar Genéve de stad waar de UNO haar zetel heeft. Zaterdag 16 oktober 2010 zal ik ook niet vergeten toen liep ik door de regen maar liefst 31 kilometer de Zwitserse hoofdstad in onder begeleiding van veel autos met Koerden met name dank ik de auto vanuit Biel. Morgen ben ik weer in Biel.
Newros TV vanuit Stokholm en de Nederlandse Koerdische site Rudaw.nl hebben verslag gedaan over mijn hardloop naar Bern.
Tot woensdag 27 oktober loop ik de vrijheidsloop van Öcalan in Zwitserland.
Op woesdag 27 oktober 2010 logeer ik in Mulhouse en donderdagavond 28 oktober 2010 in Straatsburg.
Op vrijdagmorgen 29 okober 2010 vertrek ik om 11.00 vanuit Straatsburg naar Leuven Belgie waar ik om 16.30 ongeveer 12 kilometer naar de Koerdische Vereniging van Leuven wil lopen .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten